Foto Aurora Fdez. Polanco

Aurora Fernández Polanco studied History of Art and received her Ph.D. at the Universidad Complutense in Madrid. She is currently a Professor in the Department of Theory and History of Contemporary Art, and chair of the departmental section at the Faculty of Fine Arts (Universidad Complutense).
She has been a member of several research teams, such as “Representaciones de la violencia y el mal en el arte y la cultura contemporánea” and “Arte y Política: Argentina, Brasil, Chile y España. 1989-2008”. She has been principal investigator of the project "Art Images and Rewriting narratives in Global Visual Culture". At the moment, she is in charge of the project “Critical Visualities: The rewriting of narratives through images”.

She has published extensively on the perceptive changes in the interpretation of current art. Her works include Formas de mirar en el arte actual, Madrid, 2004; “De Baudelaire a Warhol” in ACTO, Revista de pensamiento artístico 0, 2001; “Sobre algunas metáforas psicoanalíticas en la estética contemporánea” in S. Alemán & N. Caparrós (eds.), Madrid, 2002; “Otro mundo es posible ¿qué puede el arte?” in Estudios visuales, nº4, 2007. She is editor of Cuerpo y mirada: huellas del siglo XX, Madrid, 2007 and co-editor of La Distancia y la Huella: para una antropología de la mirada, Cuenca, 2001 and Las imágenes del arte todavía, Cuenca, 2006.

Aurora F. Polanco has also given lectures and organized seminars and courses about the problems connecting memory and visuality, such as ·Memoria, Historia, Montaje y Representación” in La Memoria Pública, S. Aznar (ed.), Madrid, 2003; “Shoah y el debate Lanzman (Moisés) /Godard (San Pablo) Lanzmann (Moisés) “ in Er, Revista de Filosofía 33, 2004; “Historia, montaje e imaginación: sobre imágenes y visibilidades” in Imágenes de la violencia en el arte contemporáneo, V. Bozal (ed.) Madrid, 2005; “Pensar con imágenes: historia y memoria en la época de la googleización” in Arte y Política: Argentina, Brasil, Chile y España, 1989-2004. She was artistic director and catalogue editor for the exhibition Basilio Martin Patino: Espejos en la niebla, Madrid CBA, 2008 and she wrote the article “Voir Basilio Martin Patino avec Georges Didi-Huberman” in T. Davila and P. Sauvanet (Eds.) Devant les images. Penser l’art et l’histoire avec Georges Didi-Huberman, Paris, Les presses du réel, 2011.
She curated the exhibitions La visión impura. Fondos del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia. Madrid, MNCARS, 2006; Alois Beer: un viaje en 3D por la España de 1900. Valladolid, Salamanca, 2007; Mireia Sentis: Fotografías 1983-2008. Madrid, CBA, 2008 and Mireia Sentis Fotografia/Assaig/Comunicació, Barcelona Art Santa Mónica, A la izquierda del padre, Madrid, Real Casa de la Moneda, 2010. Image(s) mon amour. Rabih Mroue, CA2M, 2013-11-14


Lines of research: visuality, contemporary art, memory, art research.

 PhD Students: Mario Espliego, Alejandro Simón, Marta Labad, Paloma Villalobos, Kinda Youssef.